"In running, it doesn't matter whether you come in first, in the middle of the pack, or last. You can say, 'I have finished.' There is a lot of satisfaction in that."
-Fred Lebow, New York City Marathon co-founder

Monday, May 16, 2011

Een PR-retje

April was een goede loopmaand hier in het dorp. De laatste maand waarin je nog met fatsoen buiten kan lopen in HK, de temperaturen bleven onder de 25 graden. Alles bij elkaar 198 km gelopen. Dat is inclusief een marathon in parijs. En het meeste buiten. Lekker dus.
Sowieso had ik nog niet eerder in een maand zoveel gelopen. Ik weet niet waarom, maar ik heb er zin in.

Het is nu mei, we hebben al een paar hete dagen gehad "dik boven de 30" en het is nu wat koeler omdat het regent "graadje of 26-28". Wat mij betreft, te heet en te humid.
Onderweg naar de boulevard moet je een trap op, als ik boven ben, transpireer ik al, en als ik aan het hardlopen ben voel ik me als een ijsbeer die in de Sahara op zoek is naar vis. dus k...

In de gym hebben we een airco die de temperatuur enigszins in bedwang houdt, maar vooral de humidity beperkt. Niet te veel van verwachten, altijd nog dik boven de 20 graden natuurlijk. maar toch.... een stuk beter.

Mijn plan voor het komende halfjaar is, om zoveel mogelijk langzame kilometers buiten te maken. Proberen om de hartslag laag te houden, proberen om gewoon door die hitte heen te lopen, proberen om met een lage hartslag veel kilometers te maken.
En dan wil ik proberen om binnen vooral snelheid (relatief dan) te trainen. Op de loopband, is dat minder saai, en ook wel redelijk te doen, omdat je precies weet hoe hard en hoe lang je loopt. Op die manier hoop ik dan straks in het najaar een stuk verder te zijn om de halve marathon van Taroko Gorge te lopen, en misschien straks in Nederland de derde-kerstdagloop, als Nederland niet weer onder een laag ijs ligt, en alles afgelast wordt.

Ik had op de loopband al eens 200 wandel, 200 dribbel, 400 meter 14km/uur gedaan. Nog nooit heb ik 14km/uur gelopen (althans niet bewust), Ik heb in Nederland wel eens 12km/uur op de Garmin gezien als ik met wind mee, zon in de rug, berg af, etc. een stuk liep, zogauw als ik dat zag hield ik gelijk in om niet te snel er door te zitten. Nu het viel me op dat het eigenlijk wel te doen is. Ik bedoel je moet wel aardig doorlopen, maar het kan......zonder dat er dingen serieus mis gaan. Een volgende keer proberen om 800m 14km/u te doen, en weer 200/200. Geen enkele wetenschappelijke onderbouwing van deze manier van trainen, maar ik vind het leuk om te doen, en op die manier moet je langzaam maar zeker toch steeds wat harder kunnen lopen.

Vanvond zou ik eigenlijk niet gaan lopen, maar och, TV is hopeloos, en dan is het eigenlijk toch wel lekker om even te hobbelen. Buiten was het ca 25 graden en regen, dus op de band.
Na de eerste paar honderd meter warm lopen leek het me een leuk idee om 10km te doen, en iedere kilomter een beetje sneller, zodat je de laatste km loopt met 12km/uur of zo. Dit zou ook een idee geven van waar ik sta conditioneel.
Ik werd geholpen door The Clash, Bruce Springsteen, Led Zeppelin, de Dijk kwam ook nog effe supporteren, kortom qua muziek was het ouderwets goed. En, het resultaat is daar. Een PR op de 10km. Het zijn loopband kilometers, geen idee hoe zich die verhouden tot echte kilomters, maar hoe dan ook; een PR.


1 comment:

miss honeybee said...

Ik ben trots op je! En een PR is gewoon een PR. Of het nou binnen of buiten is!!