"In running, it doesn't matter whether you come in first, in the middle of the pack, or last. You can say, 'I have finished.' There is a lot of satisfaction in that."
-Fred Lebow, New York City Marathon co-founder

Thursday, January 6, 2011

Welkom!

Het klinkt zo gemakkelijk. 'Even een stukje hardlopen...' Alsof je zomaar kan beginnen met hardlopen en alles verder van zelf gaat. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat er best veel bij komt kijken. Zeker als je net als ik, jaren lang op de bank hebt gezeten en je ver hield van alles wat te maken had met inspanning!

Ik zag ook werkelijk niet 'het mooie' en 'de uitdaging' er van in, zoals de echte sportievelingen mij keer op keer wilden voorhouden. Het zal allemaal best wel, maar als de motivatie ontbreekt dan zal het je allemaal worst wezen. Ik raak niet gemotiveerd van een eindeloze rechte weg dwars door het platteland, ik raak eerder in paniek! "Shit, moet ik nog zo ver?!"

Alle goede bedoelingen ten spijt van mijn super gemotiveerde echtgenoot en vrienden, heeft het alsnog jaren geduurd voordat ik überhaupt een sportwinkel in liep! Ik raakte ook lichtelijk geïrriteerd als alle gesprekken steeds uitkwamen op hardlopen. Laat mij nu maar. Als ik echt zelf deze idiote sport wil uitproberen dan komen jullie daar vanzelf achter!

En zo geschiede.

In 2009 ben ik stap voor stap begonnen met trainen. Ik had een loopschema van internet afgehaald om te trainen voor 5 km. En dat is iets wat ik iedereen kan aanraden als je wil beginnen met hardlopen. Volg zo'n schema! In het begin kostte het meer moeite om van de bank af te komen en om te kleden, dan om daadwerkelijk 3 maal 1 minuut te hardlopen met daartussen 3 maal 2 minuten te wandelen. Maar als je zonder zo'n schema aan de slag gaat, is de lol er binnen no time vanaf. Nu kan je steeds je vooruitgang zien, en als het niet lukt ga je gewoon weer een week terug in het schema. Geen enkel probleem. Want je bent alleen maar bezig om te bewegen, er plezier in te krijgen en jezelf versteld doen staan.

In december 2009 heb ik de 5 km gedaan en in december 2010 heb ik zelfs de 10 km gedaan!

In dit blog kan je de vooruitgang volgen en lezen waar en welke wedstrijden we hebben gedaan en welke wedstrijden nog in de pen zitten. Stap voor stap...

1 comment:

Fiona Teeuw said...

Jouw resultaat inspireert me.
Ik ga op zoek naar een loopschema en een sportwinkel voor een paar goede hardloopschoenen.
Heb je nog nuttige tips waaraan deze schoenen moeten voldoen?